بیماری کیست مویی یا سینوس پیلونیدال نوعی عارضه مقعدی است و به ایجاد یک کیسه حاوی مو بر روی پوست گفته می شود. این بیماری در اثر برگشت مو به داخل پوست ایجاد میشود و می تواند با درد، خارش، خونریزی و التهاب همراه باشد. در صورتی گسترش عفونت کیست با بی توجهی بیمار نسبت به درمان همراه شود، خطر بروز عوارض کیست مویی وجود دارد. یکی از راه های درمان کیست، انجام جراحی کیست مویی است که در ادامه به بررسی بیشتر آن می پردازیم:

عمل کیست مویی – جراحی سینوس پیلونیدال
در مواردی که کیست مرتبا عود میکند و با تخلیه و برش درمان نشده است، عمل جراحی توصیه میشود. به جراحی یا درمانی که به جهت برداشت بافت آسیب دیده ناشی از کیست انجام میشود، عمل کیست مویی می گوییم. این عمل جراحی سنتی در بیمارستان و تحت بیهوشی یا بی حسی موضعی انجام میشود. در طی عمل بافت کیست و منافذ آن به شکل لوزی برش داده میشود، تا محدوده ایجاد کیست به طور کامل تخلیه شود.

مقدار عمق زخم عمل کیست مویی به میزان گستردگی کیست بستگی دارد. در بیشتر موارد زخم جراحی به اندازه یک گردو است. اما در مواردی مشاهده شده اندازه آن به یک پرتقال نیز می رسد. این حفره بر خلاف ظاهر ترسناک آن، خطری برای بیمار به همراه ندارد.

جراحی کیست مویی به روش بسته و باز انجام می‌شود. این جراحی در بیمارستان و تحت بیهوشی کامل انجام می‌شود، هدف از این جراحی تخلیه توده کیست است. مدت زمان بهبودی بعد از این جراحی حداقل 4 الی 6 هفته است. انتخاب نوع جراحی بستگی به موضع کیست و برش آن دارد. برای جلوگیری از سرایت عفونت به سایر نواحی هرچه سریع تر برای جراحی کیست مویی اقدام کنید.

عمل کیست مویی بسته
در روش بسته پس از تخلیه کامل کیست مویی، عفونت و نواحی اطراف آن موضع جراحی شده را بخیه می زنند. همچنین ممکن است بسته به نظر پزشک و متناسب با اندازه و نوع کیست از روش ترکیبی باز و بسته استفاده کنند. این جراحی تحت بیهوشی کامل و در بیمارستان انجام میشود.

این روش خطر ریسک کمتری برای عفونت زخم دارد. با این حال ریسک عود مجدد بیماری بیشتر است پس معمولاً پزشکان رخم را بخیه نمی زنند. مدت زمان بهبود زخم در این روش معمولاً در حدود 4 هفته است. در این روش معمولاً بخیه ها 10 روز بعد از جراحی برداشته میشود. به دلیل خطر عفونت و عود مجدد معمولاً این روش توصیه نمیشود.

جراحی کیست مویی به روش باز
در این روش مشابه روش قبل بافت کیست مویی، عفونت و نواحی اطراف آن تخلیه شده را بدون بخیه رها می کنند. تا زخم از داخل به سمت خارج ترمیم شود. این روش خطر عفونت بیشتری داشته اما تجربه نشان داده روش موثرتری نسبت به حالت باز است. در این روش جراح برای جلوگیری از عفونت موضع را با گاز و پنبه پر می کند. تعویض مرتب پانسمان و ضدعفونی کردن زخم الزامی است. مدت زمان بهبودی در این روش از 4 تا 16 هفته بسته به اندازه کیست متغیر است. عدم رسیدگی به زخم می تواند منجر به عفونت و یا سایر مشکلات بعدی گردد. مصرف انتی بیوتیک بعد از عمل را فراموش نکنید!

در این روش اغلب تا یک هفته الی 10 روز بعد از عمل از زخم عفونت، خونابه و ترشحات عفونی خارج می‌شود. بسته به اندازه زخم بعد از گذشت 8 تا 10 هفته موضع جراحی شده به طور کامل ترمیم شده و پر میشود. ممکن است از زخم یک شیار کوچک باقی بماند.

منبع