فیستول مقعدی معمولاً نیاز به جراحی دارد و بدون تخلیه عفونت و ترمیم مسیر ایجاد شده توسط لیزر و جراحی درمان نمی‌شود. معمولا بعد از مشخص شدن نوع فیستول، پزشک بهترین روش درمان این عارضه را به بیمار پیشنهاد می‌دهد.

گزینه‌های اصلی درمان فیستول عبارتند از:

فیستولوتومی: یکی از رایج ترین روش‌های جراحی فیستول است که معمولا تحت بیهوشی و با استفاده از تیغ جراحی با هدف از بین بردن مجرای فیستول انجام می‌شود. در این روش یک برش باز در طول فیستول زده می‌شود تا مسیر ایجاد شده به مرور زمان و طی چند هفته ترمیم شود.

برای درمان فیستول‌های پیچیده تر ممکن است نیاز به قطع کردن قسمتی از عضله باشد. اگر مقدار قابل توجهی از ماهیچه اسفنکتر قطع شود یا اگر کل کانال‌ها یافت نشد، ممکن است فیستولوتومی‌در دو مرحله انجام شود.

احتمال ایجاد آسیب در عضلات اسفنکتر و بافت اطراف مقعد در روش جراحی فیستولوتومی‌وجود خواهد داشت، بنابراین حتما برای انجام این جراحی به یک پزشک ماهر و با تجربه مراجعه کنید.

روش‌ ستن: جایی که یک تکه نخ جراحی به نام ستون در فیستول قرار داده می‌شود و برای چند هفته در آنجا رها می‌شود تا به بهبود آن کمک کند. بسیاری از افراد پس از جراحی نیازی به ماندن یک شبه در بیمارستان ندارند، اگرچه برخی ممکن است نیاز داشته باشند چند روز در بیمارستان بستری شوند.


لیزر فیستول: عمل سرپایی فیستول با لیزر در حال حاضر بهترین جایگزین جراحی‌های سخت ایت عارضه است. قطعا بیهوشی و عمل‌های پر ریسک که دوران نقاهت طولانی دارند برای بیماران خوشایند نیست و به همین دلیل بسیاری از مبتلایان روش لیزر را انتخاب می‌کنند.

درمان فیستول با لیزر در کمتر از یک ساعت انجام می‌شود و دوران نقاهت آن بسیار کوتاه است و نیازی به نگرانی درباره عوارض بعد از عمل نیست.

سایر مزایای لیزر فیستول به شرح زیر است:

  • این روش بدون درد و خونریزی انجام می‌گیرد.
  • لیزر نه تنها عفونت فیستول را درمان می‌کند بلکه از ابتلا فرد به سایر عفونت‌ها و بیماری‌ها نیز جلوگیری می‌کند.
  • در این روش نیازی به بستری شدن در بیمارستان و طی کردن دوران نقاهت ندارد.
  • لیزر درمانی مانع از آسیب به عضله اسفنکتر شده و به این ترتیب از بی اختیاری در دفع نیز جلوگیری می‌شود.
  • این روش نیازی به تزریق بیهوشی و تحمل عوارض آن ندارد.
  • این روش در مقایسه با جراحی هزینه ای کمتر خواهد داشت.
  • این روش درمان قطعی خواهد بود و از بازگشت و عود مجدد بیماری جلوگیری به عمل می‌آورد.
  • درمان با لیزر زخم کوچکی حاصل از فیستول را به جای می‌گذارد در حالی که جراحی باعث بوجود آمدن اسکار عمیق و بزرگ بر روی بدن می‌شود.

مقایسه هزینه روش‌های درمان فیستول

بسیاری از مبتلایان گمان می‌کنند که هزینه درمان فیستول با لیزر از سایر روش‌های جراحی فیستول مثل فیستولوتومی‌و ستن بسیار بیشتر است، در صورتی که این تصور اشتباه است. زیرا در روش لیزر نیازی به بستری شدن در بیمارستان و هزینه‌های اضافی برای دوران نقاهت طولانی نمی‌باشد.

اما در روش جراحی، بیمار علاوه بر هزینه‌های بستری شدن در بیمارستان باید هزینه‌های جانبی مثل دوران نقاهت طولانی، احتمال بازگشت مجدد بیماری و هزینه داروها و مراقبت‌های بعد از جراحی را هم در نظر بگیرد.

تعیین دقیق هزینه عمل فیستول با لیزر و جراحی قبل از معاینه امکان پذیر نیست، زیرا این مبلغ بسته به محل و تعداد مسیرهای فیستول، نوع لیزر یا روش درمان، میزان پیشرفت بیماری، مطب یا بیمارستانی که به آن مراجعه می‌کنید، دستمزد دکتر متخصص و… تعیین می‌شود. پس لازم است برای این منظور شخصاً به دکتر فیستول مراجعه کنید تا پس از معاینات دقیق هزینه لیزر و جراحی تعیین شود.



فیستول مقعدی، مشاوره پزشکی برای درمان + هزینه