رگهای وریدی که در بخش انتهایی دستگاه گوارش (رکتوم) قرار دارند، می‌توانند تحت شرایط خاصی دچار اتساع و کشیدگی شوند که در اینصورت بالشتکهای بواسیری ایجاد می شوند. در واقع هرگونه ایجاد فشار در ناحیه رکتوم و مقعد می تواند باعث آسیب دیدگی این عروق و در نهایت بروز بواسیر یا هموروئید شود.

بواسیر به عنوان یکی از رایج ترین بیماریهای ناحیه مقعد و نشیمنگاه به شمار می رود که به دلیل سبک زندگی و تغذیه نادرست در جامعه، روز به روز آمار مبتلایان به آن در حال افزایش است. یبوست و خشکی مدفوع، بی تحرکی و نشستن به مدت طولانی، سابقه خانوادگی، بلند کردن اجسام سنگین، بارداری و زایمان در خانم ها از دلایل ایجاد هموروئید به شمار می رود. شاید تصور کنید فقط افراد مسن درگیر این عارضه می شوند و احتمال بروز آن در سنین پایین تر وجود ندارد. این یک تصور کاملا اشتباه است، چون هموروئید می تواند تمام گروه های سنی و حتی کودکان را درگیر کند. علائمی که هموروئید ایجاد می کند در هر فردی متفاوت است و می تواند تغییر کند.

بواسیر دارای انواع گوناگونی است که هر یک از آنها علائم خاص خودش را دارد و حتی در مواردی این بیماری بدون نشانه است. در اینجا سعی داریم انواع مختلف هموروئید و علائمی که ممکن است ایجاد کنند را بررسی کنیم:

بواسیر داخلی: این عارضه در بخش انتهایی روده و داخل رکتوم مشاهده می شود و بیشترین نشانه آن خونریزی هنگام دفع است. حرکات روده ای با تحریک رگهای آسیب دیده و متورم داخل مقعد، باعث ایجاد خونریزی و گاهی درد می شوند. همچنین هموروئید داخلی دارای چهار درجه متفاوت است. در درجه ۱ و ۲ پرولاپس هموروئید قابل رفع خود به خود است، اما در نوع ۳ و ۴ نیاز به اقدامات پزشکی و درمانی برای رفع پرولاپس می باشد.

بواسیر خارجی: این نوع هموروئید در پوست اطراف مقعد بوجود می آید که به دلیل حساسیت این ناحیه، بروز علائمی مثل درد، خارش و خونریزی در این نوع بواسیر شدیدتر است. بواسیر ترومبوزه: هموروئید زمانی ترومبوزه می شود که یک لخته خون در آن ایجاد شود. در واقع برآمدگی بواسیر می تواند در عرض چند ساعت کبود و دردناک شود. با توجه به اینکه بعضی از علائم در بیماریهای نشیمنگاهی مشترکند، برای تشخیص بیماری خود باید حتما به دکتر متخصص مراجعه کنید. علاوه بر این مشاهده خونریزی و یا احساس درد در ناحیه مقعد، همیشه نشانه ابتلا به بواسیر یا سایر بیماریهای نشیمنگاهی نیست و می تواند دلایل جدی تری داشته باشد. بواسیر خارجی با معاینه ساده و به راحتی تشخیص داده می شود، اما ممکن است تشخیص هموروئید خارجی نیاز به معاینه کانال مقعد بوسیله آنوسکوپی یا کولونوسکوپی داشته باشد. بیماران مبتلا به بواسیر خارجی به دلیل علائم دردناکی که احساس می کنند به دنبال راهی برای درمان سریع بواسیر خارجی هستند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:

مشاهده ادامه مطلب