بیماری بواسیر یا هموروئید یکی از بیماری های آزار دهنده است که تقریباً سه نفر از هر چهار نفر را درگیر می کند. بواسیرها رگ هایی در ناحیه مقعد هستند که تحت فشار قرار گرفته و متورم یا ملتهب شده اند. آنها به راحتی و به دلیل قرار گرفتن در موضعی حساس مستعد خونریزی، خارش و عفونت هستند. درمان لیزری یک روش پزشکی غیر جراحی با حداقل تهاجم است که برای درمان بواسیر کاربرد دارد.

بسته به اینکه عروق آسیب دیده در مقعد قرار دارند و یا خارج از آن، بواسیر به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می شود. هموروئید های داخلی در صورت پیشرفت ممکن است دچار پرولاپس یا افتادگی شوند. دو نوع لیزر پر کاربرد در درمان این بیماری به این ترتیب است.

لیزر مادون قرمز یا IRC :

این لیزر مختص بواسیر های درجه یک و دو ساخته شده است. اساس کار این نوع لیزر قطع جریان خونرسانی به بافت آسیب دیده از طریق انقباض و انبساط است.

لیزر CO2 :

این لیزر جهت درمان هموروئید های پیشرفته و پرولاپس شده به کار می رود. در این درمان بافت آسیب دیده با استفاده از نیروی لیزر و با کمترین میزان آسیب برش داده می شود. برای این درمان با استفاده از جریان الکتریکی گاز CO2 باردار شده و پرتویی ایجاد می شود. این پرتوی قدرت مند، موضع مورد نظر را دقت بالا برش می دهد.

مزایت ها

  1. بدون احساس درد و یا خونریزی های سنگین
  2. درمان سریع در مطب پزشک که جزء درمان های سرپایی محسوب شده و کمتر از یک ساعت به طول می انجامد.
  3. بدون نیاز به پانسمان یا تامپون
  4. کاهش خطر عفونت به دلیل خاصیت ضد عفونی کنندگی لیزر
  5. درمان قطعی بدون احتمال بازگشت بیماری
  6. کاهش دوره نقاهت پس از درمان حداقل به یک سوم جراحی
  7. رفع آسیب های پس از جراحی نظیر به جای ماندن اسکار زخم
  8. روشی ایمن
  9. دقت بالا و جلوگیری از وارد آمدن آسیب به مقعد
  10. مناسب برای انواع های بواسیر های داخلی و خارجی
  11. بدون نیاز به دریافت بیهوشی

معایب

آمار ها نشان داده بیماران پس از این درمان در 98% از مواقع به بهبودی کامل رسیده اند و عوارض جدی برای آنان ایجاد نشده است. احتمال عود مجدد بیماری پس از این درمان، بسیار کمتر از سایر روشهای درمانی است. این درمان به علت دقت بالا عوارضی مانند بی اختیاری یا خونریزی را به همراه ندارد. همچنین با انجام لیزر از عوارض جدی جراحی مانند عفونت در امان خواهید ماند.

این درمان تنها در 1% از موارد همراه با خونریزی است و مقدار خونریزی نیز کم است. در صورت تجربه خونریزی یا درد های شدید و یا علائم مربوط به عفونت به خصوص علائمی که تا قبل از جراحی وجود نداشت، با پزشک مشورت نمایید.

هزینه این درمان معمولاً مابین 2 تا 3 میلیون متغیر است. از فاکتور هایی که در تعیین هزینه تاثیرگذار هستند، می توانیم به نوع بواسیر (داخلی یا خارجی)، میزان دستمزد جراح، نوع لیزر، شهر یا منطقه ای که در آن درمان انجام می شود، اشاره کنیم.

مراقبت های بعد از درمان

همچنین رعایت نکات زیر در بهبودی پس از عمل موثر خواهد بود.

  1. اجتناب از سیگار و الکل

  2. حفظ تعادل وزن

  3. اجتناب از زیاد نشستن و یا به مدت طولانی ایستادن

  4. اقدام فوری برای اجابت مزاج

  5. پرهیز از زور زدن در توالت

  6. مصرف مکمل های فیبر نظیر پسلیوم در صورت لزوم و با مشورت پزشک

  7. مراقبت از ناحیه مقعد مثل نشستن بر روی سطوح نرم و یا استفاده از بالش های نرم دوناتی شکل

  8. استفاده از لباس های با الیاف پلی استر و چسبان

  9. اجتناب از دستمال های زبر و معطر

  10. اجتناب از شوینده های بهداشتی عطری

منبع : http://www.talab.org/reportage/%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA.html