بواسیر خونی چیست؟هموروئید رگ های خونی متورم در داخل و اطراف مقعد و راست روده هستند. بسیاری از مردم تا زمانی که هموروئید خونریزی نکند، یا درد نداشته باشد. از ابتلای خود به این بیماری آگاه نیستند.

این بیماری ارتباط مستقیمی با عروق خونی دارد، و در واقع هموروئید متورم شدن یا گشاد شدن سیاهرگ های مقعد است. بنابراین خونریزی یا خونی شدن بواسیر دور از انتظار نیست! متورم شدن دیواره سیاهرگ ها باعث میشود، بسیار آسیب پذیر باشند و با عبور مدفوع و یا وارد کردن فشار شدید به مقعد، زخمی شده و خونریزی می کنند.

انواع هموروئید خونی

این بیماری بسته به اینکه داخل و یا خارج از مقعد قرار دارد، به دو نوع تقسیم میشود:

  • هموروئید خونی داخلی : اگر سیاهرگ های آسیب دیده داخل کانال مقعد باشند، از نوع داخلی هستند. این نوع خود در 4 درجه مختلف دسته بندی میشود. همه درجات بواسیر داخلی خونی می تواند خونریزی کند.
  • هموروئید خونی خارجی : اگر سیاهرگ های آسیب دیده خارج از مقعد و بر روی لبه و دریچه مقعد ایجاد شده باشد، از نوع خارجی خواهد بود. در مواردی بواسیر خارجی خونریزی نمیکند اما در آن لخته خون جمع میشود، که در این صورت هموروئید ترومبوزه خواهد بود. که در درمان خاص خود را دارد.

علت خونریزی بواسیر چیست؟

علت بواسیر چیست

علت خونریزی بواسیر وارد آمدن فشار به مقعد است. هموروئید داخلی مثلا یک زائده از دیواره رکتوم در مقعد خارج شده است. از طرفی مدفوع برای خارج شدن از بدن باید از مسیر رکتوم عبور کند. بنابراین با عبور مدفوع سطح هموروئید دچار خراش و ساییدگی میشود، و به مرور دچار خونریزی خواهد شد.

در هموروئید خارجی که سیاهرگ متورم شده بر روی دریچه مقعدی واقع شده است، می تواند در اثر عوامل مختلف دچار سایش و آسیب شده و خونریزی کند. در صورتی که در این نوع هموروئید لخته خون تجمع کند، با نام هموروئید ترومبوزه شناخته میشود. این وضعیتی اورژانسی و به شدت دردناک است.

عواملی مانند یبوست مزمن، ورزش های سنگین، برقراری رابطه جنسی مقعدی، جا به جا کردن اشیا سنگین، زور زدن برای دفع و … می توانند این وضعیت را ایجاد و یا تشدید کنند.

عوارض

بواسیر خونی در مقایسه با انواع دیگر عوارض بیشتری را برای بدن به همراه دارد و علت آن واضح است، خونریزی شدید و گاه غیر قابل کنترل.

خونریزی می تواند منجر به آنمی یا کم خونی شود که در این صورت بیمار افزون بر علائم رایج بیماری، نشانه های دیگری از جمله سرگیجه، سردرد، ضعف، کاهش قدرت حافظه را نیز تجربه می کند.

علائم هموروئید خونی

علائم بواسیر خونی

خونریزی مقعدی یکی از مهمترین نشانه های این بیماری است. این خونریزی معمولاً به رنگ قرمز روشن است و غالباً به هنگام دفع مدفوع از مقعد خارج میشود. در مواردی نیز لکه های خون بر روی مدفوع، دستمال توالت و یا کاسه توالت مشاهده میشود.

اگر میزان خونریزی بسیار کم باشد، می تواند رنگ مدفوع را تغییر دهد و برای تشخیص خون نیاز به آزمایش است. این وضعیت به ندرت ایجاد میشود.

توجه به سایر علائم هموروئید می تواند به شما در تشخیص راحت تر بیماری کمک کند. سایر علائمی که ممکن است با خونریزی همراه شوند؛ عبارتند از :

  • درد در ناحیه مقعد
  • احساس پر بودن مقعد که می تواند به بیمار احساس مداوم نیاز به دفع را بدهد.
  • خارش و سوزش مقعد
  • ملتهب شدن اطراف مقعد
  • ترشحات مخاطی
  • زائده های گوشتی که از مقعد خارج شده است.
  • مشاهده زائده ای بر روی دریچه مقعدی که ممکن است دچار خونریزی شود و یا خون در آن تجمع کرده باشد.

در آخر توجه داشته باشید که این خونریزی ممکن است اصلا به بواسیر مربوط نباشد. دیگر عارضه های مقعدی مثل شقاق و یا در موارد نادر سرطان نیز می توانند منجر به خونریزی شوند، پس لازم است قبل از هر اقدامی با پزشک خود در این باره مشورت نمایید.

منبع : https://justpaste.it/4xrsx